Bérelt hajó meghibásodott, mi a teendő?

Itt és most a bérelt hajó meghibásodott kifejezés alatt komoly hibát értünk, olyat ami a hajó seaworthy-ét (hajózásra való alkalmasságát)  komolyan befolyásolja. Egy kabin izzó kiégése vagy egy WC eldugulása nem számít annak, még akkor sem, ha ez utóbbiért esetleg komoly javítási költséget vonnak le a check out-nál. Ha a bérelt hajó meghibásodott akkor ez lehet a motor korlátozott vagy teljes használhatatlansága, árbóctörés, állókötélzet szakadás, olyan kormány probléma ami miatt hidegkormányt kell használni, stb. Fontos tudni, hogy a charter szerződés milyen előírásokat tartalmaz, mit ír elő a skipper részére ezekre az esetekre, ezért mindenképpen olvassuk el a charter szerződést.  
árbóc törés 01Ha a bérelt hajó meghibásodott, és a hiba menetben következik be, biztonságban ki kell kötni egy közeli kikötőbe vagy egy biztonságos öbölbe. Itt megkísérelhetjük megjavítani vagy javíttatni a hajót. Mielőtt bármit is tennénk, hívjuk fel a chartercéget telefonon, könnyen lehetséges, hogy gyors megoldással tudnak szolgálni. A probléma ott kezdődik ha a hajó helyszínén nem tudják orvosolni a problémát, és arra biztatnak, menjünk vissza hozzájuk a hajóval. Sajnos ezzel a hajóvezető felelősségét nem vállalják át. Ha a hajó nincs hajózásra alkalmas állapotban, nem kell vállalni a további utat. Meg kell beszélni a chartercéggel, hogy küldjön egy skippert a hajóért, és az ő skipperük vigye vissza a hajót. (Ugyanígy kell eljárni, ha az időjárás olyan, hogy a rossz időjárásban nem vállaljuk a hajózást, és emiatt lekésnénk a hajó kötelező visszaérkezési határidejét a hajóbérlet leteltekor.) A felelősen gondolkodó chartercégeknél ez a megoldás nem okoz problémát. Egyes országokban a charter szerződésben kötelezően szerepelnie kell egy olyan kitételnek, miszerint meghibásodott hajóval nem futhat ki a bérlő a kikötőből.
Amennyiben az a megoldás született, hogy a hajót megjavíttattuk, a számla rendezésének mikéntjét is beszéljük meg a hajót bérbeadó céggel. Lehetséges, hogy ő rendezi a fizetést, lehet, hogy nekünk kell a javítás helyszínén fizetni és a hajó visszaadáskor fogja a charter cég az összeget felénk rendezni. A hajó meghibásodásakor el kell dönteni, hogy ki volt a hibás a kár bekövetkezéséért. Ha nem a bérlő, akkor a javításra kifizetett pénz teljes egészében visszajár. Ha a meghibásodás nem a bérlő hibájából történt és a javítás egy fél napnál több időt vett igénybe, akkor a kiesett időre a bérleti díjhányadot is vissza kell kérni a chartercégtől!