Mielőtt hozzánk fordul, négy dologban jó, ha előzetes elképzelése van:
1. Melyik tengeren, illetve annak melyik területén szeretne hajózni?
2. Hajóvezetővel vagy a nélkül bérli majd a hajót?
3. Melyik időpont felel meg Önnek?
Ehhez figyelembe kell vennie, hogy szombattól-szombatig lehet vitorlást bérelni (több hetes bérlés természetesen nem akadály), továbbá, hogy az elő-, utó-. ill. főszezoni árak között különbségek vannak. Egyes chartercégeknél lehetséges, hogy akár 1-2 napra vagy csak hétvégére béreljen, de ennek felára van, és főszezonban szinte nincs is esély rá.
4. Hány kabinos hajóra van szüksége?
A kabinok általában kétszemélyesek és leggyakrabban duplaágyasok (franciaágy), de egyes hajótípusoknál létezhet egy, kettő, esetleg három emeletes ágyas kabin is. Egy kabinban természetesen lakhat egyetlen ember is, de tudni kell, hogy a hajó bérleti díja nem változik (tehát nem csökken) attól, ha kevesebben bérlik ki. Valamint a megengedettnél (hajó befogadóképessége) több ember sem tartózkodhat a hajón.
Fenti kérdésekre a végső választ csak Ön tudja megadni, de az összes többi kérdéshez hasonlóan a fentiekben is megpróbálunk segítséget nyújtani Önnek. Így pl., hogy a horvát tengerpart (vagy más tenger) melyik részén milyen látnivalók vannak, így hol érdemesebb hajót bérelni; adott kabinszám mellett milyen típusú hajót érdemes inkább bérelnie; a kigondolt periódusban milyen szokott lenni az időjárás; konkrétan milyen hajók szabadok a kért periódusban és helyen; az épp rendelkezésre álló hajóknak milyen a felszereltségük; milyen további extrák bérlésére lehet még szüksége (pl. külmotor a csónakhoz, gyerekvédő háló), …… stb.
Ha sikerült megtalálnunk a megfelelő hajót, akkor első lépésben opciót (nevezzük ezt most ügyintézési időnek) kérünk az Ön számára az adott hajóra az adott partnercégtől. Az alatt a pár nap alatt amíg az opció a hajóra a miénk, a kinti partner cég ezt a hajót másnak nem adhatja oda, Önnek pedig ekkor kell cégünkhöz átutalnia a hajó bérleti (charter) díjának az első részét (általában a felét, de mi megmondjuk minden esetben, hogy pontosan mennyit). Azzal, hogy az első részletet befizeti, Ön lefoglalja a hajót. Amikor az első részlet hozzánk beérkezett, mi csak ekkor foglaljuk le az opciós hajót véglegesen (azaz book-oljuk) az Ön számára a kinti partnernél. Mindezeknek meg kell történnie az opciós idő lejárta előtt. A charter-díj második részletét az indulási dátum előtt egy hónappal kell hozzánk átutalnia, pontosabban ennél picit előbb, mert az már a mi határidőnk. A második részlet befizetése után Ön kap cégünktől egy Elismervény-t (Voucher-t), melynek bemutatására a kinti partnercég az adott helyen és időben át fogja Önnek adni a hajót.
Fontos tudnia, hogy hajót – csakúgy, mint autót – nem vezethet jogosítvány, azaz hajóvezetői engedély nélkül. Ha Önnek nincs, és az Önnel együtt hajózó társai egyikének sincs hajóvezetői engedélye, akkor egy hajóvezetőt (szokásos neve: szkipper) is kell „bérelnie”. Cégünk ebben is segíteni tud Önnek. A nemzetközi és a hazai gyakorlatban a szkippernek napidíjat és ellátást (étkezés) kell kapnia, ez utóbbit a mi hajóvezetőink általában nem igénylik. A szkipper díja 120-150 euró/nap (2018-as adat).
Cégünk tengeri hajóvezetői tanfolyamokat is tart, tehát Önnek van lehetősége arra is, hogy valamikor még az utazása előtt jó idővel nálunk, vagy rajtunk keresztül megszerezze a tengeri hajóvezetői jogosítványt, amennyiben saját maga szeretné vezetni a hajót, melyet kibérel.
A tengeri vitorlások jól felszerelt, kényelmes hajók. Méretük természetesen a befogadóképességük függvénye, kb. 32 lábtól (kb. 10 m, ez 2 kabinos, 6 fős) – 57 lábig (kb. 17 m, 5 kabinos, 12 fős). Belmagasságuk kb. 190-230 cm. Felszerelt konyhával rendelkeznek (hűtőgép, sütő, főzőlap, lábasok, étkészletek, evőeszközök, poharak); a kabinok ágyneművel ellátottak (törülköző bérelhető), és minden hajón van – kabinszámtól függően – egy vagy több fürdőszoba, ill. egy vagy több WC. Elektromos áram (220 V) a kikötőkben áll rendelkezésre, menet közben a hajón 12 V van.
Ami a bérlő költségeit illeti: amikor Ön a hajót átveszi, a bérleti díjat már kifizette. A helyszínen előre egy ún. takarítási költséget (transitlog) kell még megfizetnie, továbbá az extrák bérleti díját (ha vannak). Ha szkipper szolgáltatást nem vesz igénybe, akkor kauciót is le kell majd tennie az esetlegesen okozott károk javítási fedezeteként. (Egyes hajók hajóbérleti díját, takarítási költségét és a kaució mértékét a weblapunkon lévő árlistákban tájékoztató jelleggel megtalálja. A kauciót pedig kaució-biztosítással is helyettesítheti, erről többet a GYIK-ban olvashat.) További lényegesebb nagyságrendű kiadás még a kikötői díj, melyet minden, kikötőben eltöltött éjszaka után kell az adott kikötőben megfizetnie (ennek mértéke a hajó méretének függvénye). Végül még a hajómotor üzemanyag költsége is a bérlőt terheli; a hajót a charter cégek a bérlőnek tele tankkal adják át, így visszaadni is tele tankkal kell majd Önnek.
Amennyiben felkeltettük érdeklődését vagy további kérdései lennének, szívesen állunk rendelkezésére.
Cégünk honlapján megtalálja néhány külföldi partnercégünk charter díjait. Ezek az árak előzetes listaárak, melyek a leggyakrabban még csökkenthetők: firstminute, lastminute, visszatérő bérlő kedvezmény, időszaki akciók, …, de ha ilyenek épp nem jönnek szóba, akkor a sokéves jó kapcsolatunknak köszönhetően mi magunk is tudunk a megjelent árakból egyedi engedményeket elérni ill. nyújtani. Minden partnerünk árlistáját nem tudtuk honlapunkra feltenni, de az árak az egyes hajótípusok ill. a különböző hetek (szezonok) közti árkülönbségek érzékeltetésre megfelelnek.
Várjuk érdeklődését!
mottó: “Tanuljon nálunk! Béreljen tőlünk!” Adria-Yacht