Kaució, kaució biztosítás, skipper biztosítás

Kaució (óvadék)

Hajóbérlés esetén kauciót mindenképp le kell tenni a charter cég irodájába. A kaució összege annyi, amennyi a hajóra kötött biztosítás önrésze. Ez két dolgot biztosít:

  • Amennyiben kisebb havaria (hajókár) történik, a chartercég a kaució összegéből levonja a kár összegét, a maradék összeget visszaadja. A másik eset, ha a kár összege nagyobb, mint a biztosítási önrész összege, akkor charter cég nem adja vissza a kauciót, és a kára rendezése reményében a továbbiakban biztosítójához fordul.
  • Ha a havária értéke nagyobb, mint a kaució, a bérlő a továbbiakban anyagilag nem felel a kárért, kivéve, ha a kár összege meghaladja a hajó biztosítási összegének a felső limitjét. Vagyis lehet olyan nagy összegű kárt okozni, amely esetén polgári peres úton kötelezik a kár okozóját a biztosítás felső határa feletti rész miatti helytállásra. Ez a felső határ yachtok biztosítása esetében függ a biztosítási módtól, a biztosító cégtől, de általában charter hajók esetében nem több, mint 1 millió Euró. Ez viszonylag nagyon kis összeg a komolyabb yachtok, hajók és a rajtuk lévő emberekben okozható kárhoz képest. A yachtok biztosításának felső határa felett egy skipper biztosítás megkötése esetén áll helyt a biztosító. Amennyiben a kár okozásakor a hajóvezető ittas volt, úgy a biztosító a biztosítás módjától függően nem biztos hogy helytáll, ilyenkor a hajóvezető fizetti a teljes kárt.

Szokásos díja a kauciónak Horvátországban 1500 – 2000 Euró, Olaszországban 3500 – 5000 Euró. A tájékoztatóban meg kell nézni, hogy a kauciót hogy fogadja el a chartercég. Régen a kp volt az egyetlen mód, ma nyugaton már csak hitelkártyán fogadják el, és ez a módi is terjedni fog kelet felé.

Kaució biztosítás

Ez a biztosítási forma a charter céggel köthető a hajó átvételekor. Az esetek többségben a biztosító oldaláról a rendes biztosítási feltétel áll, amit a kauciónál ismertettünk. A kució biztosítás két részből áll:

  1. A biztosítás díja, amit a bérlőnek ki kell fizetnie. Ez általában 150-300 Euró.
  2. A második rész a tulajdonképpeni kaució, amely ugyanúgy működik, mint az eredeti kaució, csak annak egy csökkentett része. Ha nincs kár, akkor ezt a részt visszaadják, ha van akkor levonják belőle. Ha a kár több lenne mint az óvadék, akkor azért már nem a bérlő felel, hacsak a kár nem haladja meg a hajó biztosításának felső határát. A csökkentett kaució díja 200-500 Euró között szokott lenni.

Skipper biztosítás

Skipper biztosítást a bérlő a chartercégtől függetlenül kötheti egy ilyen üzletággal foglalkozó biztosítóval. A skipper biztosításnak is sok variációja van, de ha jól van megkötve akkor felső határ nélkül felel a hajóban keletkezett és a hajó vezetése által okozott összes kárért. Ha valaki skipper biztosítást kötött és havaria keletkezett, akkor az esetet dokumentálnia, és dokumentáltatnia kell a charter céggel (mértékétől függően a kikötőkapitánysággal is), majd utólag a biztosító kifizeti azt a kárértéket, amit a chartercég levont a kaucióból. A biztosítás interneten is megköthető. Időigényes, kp igényes, mert a teljes kauciót le kell tenni, viszont teljes védelmet ad. Legalábbis a skipper biztosítók hirdetéseiben. A hirdetések szerint 150 Eurótól indul ez a biztosítási forma kisebb hajó egy hétre történő bérlése esetén.

Mi a teendő, ha a bérelt hajóval havaria történik